Moderne architectuur biedt ruimte voor een nieuw leermodel

De Hessenwald School in Weiterstadt, Duitsland, is een voorbeeld van energie-efficiënte, hedendaagse architectuur die een nieuw leer- en pedagogisch model faciliteert. Lees hier over de aanpak van deze school. 

Gratis E-book  Betere scholen bouwen  Download dit e-book voor inspiratie over gezonde scholen. E-book direct downloaden

Moderne architectuur in een landelijke omgeving

Iedereen in de omgeving heeft het over de Hessenwald School. Professionals, lokale bewoners, leerlingen, leraren en andere gebouwgebruikers: iedereen is enthousiast over het nieuwe schoolcomplex.

De school heeft 700 leerlingen uit de omliggende steden en dorpen. Ondanks de omvang van het gebouw is architectenbureau Wulf Architekten uit Stuttgart erin geslaagd om het gebouw te integreren in de omgeving (door middel van een clusterachtig paviljoen). Tegelijkertijd werd het pedagogische concept weerspiegeld in het heldere en moderne architectonische ontwerp. Het centrale, goed verlichte en goed geventileerde atrium is de verbindende factor in het complex.

Hessenwald03

 

Het drie verdiepingen tellende atrium staat in verbinding met de centrale hal, de pauzeruimte, het theater en het muzieklokaal. Zes VELUX modulaire lessenaarsdaken zorgen voor optimale daglichtomstandigheden. Het diffuse, koele licht dat door de lessenaarsdaken het gebouw binnenkomt, contrasteert met het licht van de geperforeerde zonneschermen op de gevel, waardoor er een uitgebalanceerde ambiance ontstaat.

Dit open architectonische ontwerp past bij de open benadering van lesgeven en heeft verschillende gezamenlijke ruimtes, waarin de leerlingen zelfstandig kunnen werken.

Lichtstraten als blikvanger

Op de Hessenwald School komen zowel hoger, middelbaar als lager middelbaar onderwijs samen, waardoor de leerlingen al naar gelang hun prestaties kunnen overstappen.

De hele school is ontworpen om een open benadering van leren te faciliteren: het centrale punt voor deze benadering is het atrium. De kubusvormige structuur van het atrium ziet er aan de buitenkant uit als een losstaand element. Aan de binnenkant beslaat het drie verdiepingen, waardoor de leerruimtes aan elkaar worden verbonden.

De lichtstraten zijn in lichtschachten geplaatst die zijn uitgesneden uit het strekmetalen plafond, waardoor ze net op lichtarmaturen lijken. Door het heldere, natuurlijke daglicht dat door deze lichtstraten binnenvalt, krijgt het atrium zijn prachtige uitstraling.

 

Duurzaamheid staat centraal

De VELUX modulaire lessenaarsdaken sluiten ook goed aan op het energieconcept van het gebouw. In de winter verwarmen de grote glazen oppervlakten de lucht in het atrium, waardoor ook de verschillende paviljoens worden verwarmd. In de zomer kan de warme lucht ontsnappen door de ventilerende modules in de lessenaarsdaken, zodat de temperatuur aangenaam blijft.

De school werd ontworpen volgens de richtlijnen voor duurzaam bouwen in het district Damburg-Dieburg. De duidelijke, lage vormgeving van het gebouw en de goede opslagmogelijkheden zorgen voor lage onderhoudskosten door passieve maatregelen. De robuuste bouwmaterialen vergen minimaal onderhoud. De verwarming wordt geregeld door een biomassasysteem in een apart gebouw. Overmatige hitte in de zomer wordt grotendeels voorkomen door gebruik te maken van de thermische massa in de blootliggende betonnen plafonds, evenals van geautomatiseerde ventilatie via de gevelramen en de VELUX modulaire lichtstraten in het atrium.

Hessenwald01

 

Directeur Markus Bürger beschrijft dit als een 'ideaal binnenklimaat'.

‘Een klimaat waarin iedereen zich comfortabel voelt, een klimaat dat gecreëerd wordt door geweldige architectuur, lichtomstandigheden en een aangename temperatuur. Als leraren en leerlingen op een prettige manier willen samenwerken, moet de basis, dat wil zeggen de ruimte, goed zijn. We hebben het hier niet alleen over een binnenklimaat, maar over een leerklimaat,’ zegt Markus Bürger.

Bedolven onder de prijzen

In 2017 ontving de school meerdere architectuurprijzen. Daarmee bewees Wulf Architekten dat ze er met de Hessenwald School in geslaagd zijn om met moderne architectuur tegemoet te komen aan de uitdagingen van nieuwe, progressieve leermethodes.

‘Het beste dat je kunt doen om een gezonde omgeving voor mensen te creëren, is materialen en heel veel licht gebruiken om goede ruimtes te ontwerpen.’ Alexander Vohl, partner Wulf Architekten